25 jaar CargoMatic in logistiek: van revolutie naar realiteit

Hallo, ik ben Paul van der Does, verkoopmanager bij CargoMatic en ik heb 25 jaar ervaring in het automatisch laden en lossen van trailers. Vandaag start ik met een maandelijkse blog waarin ik de nieuwste ontwikkelingen in de logistieke sector bespreek—de kansen, de uitdagingen en hoe klanten hierop kunnen inspelen.

Laten we terugkijken naar 25 jaar geleden. Toen ik net begon, was het automatisch laden en lossen van vrachtwagens een ware revolutie. Veel vooruitstrevende en snelgroeiende productiebedrijven konden hun gereed product niet meer intern opslaan en bouwden vaak in samenwerking met logistiek dienstverleners externe magazijnen op 5 tot 20 km afstand van de productielocatie. Om de lading efficiënt van de productie naar het logistieke centrum te transporteren, werd een automatisch laad- en lossysteem geïntroduceerd. Heftruckchauffeurs plaatsten de pallets op het systeem en zodra een volle lading klaar was, werd deze automatisch geladen. Hierdoor werd de laadtijd aanzienlijk verkort van 30-40 minuten tot enkele minuten. Dit resulteerde in een directe afname van het aantal benodigde vrachtwagens, chauffeurs en heftruckpersoneel—de eerste efficiëntieslag was een feit!

CargoMatic trailer loads and unload with forkliftruck

In die beginjaren gebeurde het voorcommissieren van de lading nog met heftrucks, maar in de daaropvolgende decennia is deze praktijk verschoven naar interne transportsystemen. Het stationaire CargoMatic-systeem werd verbonden met de palletiseermachines, waardoor pallets zonder menselijke tussenkomst op het staionaire CargoMatic systeem werden geplaatst. Handmatig voorcommisioneren is passe en dit zorgde voor aanzienlijke efficiëntieverbeteringen doordat de kostenintensievere en gevaarlijke heftruckoperaties werden geëlimineerd.

CargoMatic with AGV

De krapte op de arbeidsmarkt in de afgelopen jaren heeft geleid tot een versnelde invoering van de volgende efficiëntieslag: de Automated Guided Vehicle (AGV). In veel van onze huidige projecten koppelen we het automatisch laden en lossen van vrachtwagens aan AGV's. Omdat AGV's soms minder nauwkeurig zijn, heeft Cargo Floor een AGV-ontvangstation ontwikkeld dat de pallets van de AGV ontvangt en ze zodanig naast elkaar plaatst dat ze gemakkelijk het achterportaal van de vrachtwagens in kunnen. Dit proces herhaalt zich totdat een volle lading automatisch in de vrachtwagen is geladen. De grote voordelen van AGV's zijn de flexibiliteit en de programmeerbaarheid, waardoor ze geen routes blokkeren, in tegenstelling tot oplossingen met statische conveyors.

Wanneer de vrachtwagenchauffeur (en ook deze is in sommige gevallen al niet meer nodig en is dit een zelfrijdende vrachtwagen) kan hij met één druk op de knop de 33 pallets binnen 2,5 minuten in de oplegger laden. Ditzelfde proces vindt dan een x aantal kilometers verderop plaats in externe magazijnen, waar pallets opnieuw met behulp van de AGV's automatisch het hoogbouwmagazijn in gaan, zonder tussenkomst van heftruckchauffeurs.

Kiezen voor een volautomatisch CargoMatic-systeem betekent dat u arbeidskosten bespaart, meer rust in uw organisatie creëert, productbeschadiging voorkomt minder chauffeurs en rijdend materieel nodig heeft. Bij de keuze om het voorcommisoneren te doen met een AGV eveneens duur en onveilig heftruckverkeer elimineert. Bovendien leid het automatisch laden en lossen tot een reductie van de benodigde ruimte bij de docks.

Wilt u meer weten over wat een volledig automatisch CargoMatic-systeem kan betekenen voor de efficiëntie in uw bedrijf? Neem gerust contact met ons op! De toekomst is NU!


Reacties