25 jaar CargoMatic in logistiek: van revolutie naar realiteit
Laten we terugkijken naar 25 jaar geleden. Toen ik net
begon, was het automatisch laden en lossen van vrachtwagens een ware revolutie.
Veel vooruitstrevende en snelgroeiende productiebedrijven konden hun gereed
product niet meer intern opslaan en bouwden vaak in samenwerking met logistiek
dienstverleners externe magazijnen op 5 tot 20 km afstand van de
productielocatie. Om de lading efficiënt van de productie naar het logistieke
centrum te transporteren, werd een automatisch laad- en lossysteem geïntroduceerd.
Heftruckchauffeurs plaatsten de pallets op het systeem en zodra een volle
lading klaar was, werd deze automatisch geladen. Hierdoor werd de laadtijd
aanzienlijk verkort van 30-40 minuten tot enkele minuten. Dit resulteerde in
een directe afname van het aantal benodigde vrachtwagens, chauffeurs en
heftruckpersoneel—de eerste efficiëntieslag was een feit!
In die beginjaren gebeurde het voorcommissieren van de
lading nog met heftrucks, maar in de daaropvolgende decennia is deze praktijk
verschoven naar interne transportsystemen. Het stationaire CargoMatic-systeem
werd verbonden met de palletiseermachines, waardoor pallets zonder menselijke
tussenkomst op het staionaire CargoMatic systeem werden geplaatst. Handmatig
voorcommisioneren is passe en dit zorgde voor aanzienlijke
efficiëntieverbeteringen doordat de kostenintensievere en gevaarlijke
heftruckoperaties werden geëlimineerd.
De krapte op de arbeidsmarkt in de afgelopen jaren heeft
geleid tot een versnelde invoering van de volgende efficiëntieslag: de
Automated Guided Vehicle (AGV). In veel van onze huidige projecten koppelen we
het automatisch laden en lossen van vrachtwagens aan AGV's. Omdat AGV's soms
minder nauwkeurig zijn, heeft Cargo Floor een AGV-ontvangstation ontwikkeld dat
de pallets van de AGV ontvangt en ze zodanig naast elkaar plaatst dat ze
gemakkelijk het achterportaal van de vrachtwagens in kunnen. Dit proces herhaalt
zich totdat een volle lading automatisch in de vrachtwagen is geladen. De grote
voordelen van AGV's zijn de flexibiliteit en de programmeerbaarheid, waardoor
ze geen routes blokkeren, in tegenstelling tot oplossingen met statische
conveyors.
Wanneer de vrachtwagenchauffeur (en ook deze is in
sommige gevallen al niet meer nodig en is dit een zelfrijdende vrachtwagen) kan
hij met één druk op de knop de 33 pallets binnen 2,5 minuten in de oplegger
laden. Ditzelfde proces vindt dan een x aantal kilometers verderop plaats in
externe magazijnen, waar pallets opnieuw met behulp van de AGV's automatisch
het hoogbouwmagazijn in gaan, zonder tussenkomst van heftruckchauffeurs.
Kiezen voor een volautomatisch CargoMatic-systeem
betekent dat u arbeidskosten bespaart, meer rust in uw organisatie creëert,
productbeschadiging voorkomt minder chauffeurs en rijdend materieel nodig
heeft. Bij de keuze om het voorcommisoneren te doen met een AGV eveneens duur
en onveilig heftruckverkeer elimineert. Bovendien leid het automatisch laden en
lossen tot een reductie van de benodigde ruimte bij de docks.
Wilt u meer weten over wat een volledig automatisch CargoMatic-systeem kan betekenen voor de efficiëntie in uw bedrijf? Neem gerust contact met ons op! De toekomst is NU!
Reacties
Een reactie posten